Så kan konkurrensutsatta branscher öka kundlojaliteten med hjälp av SMS
Kraven på vad bra kundtjänst innebär har förändrats, om det tidigare i mycket handlade om att lösa problem handlar det idag allt mer om att känna kunden, att på förhand veta vilka behov kunden har och att agera proaktivt.
I en global undersökning uppgav 96% av konsumenterna att kundservice är en viktig faktor när det kommer till valet att vara lojal mot ett varumärke. Därtill säger 61% av de svarande att de någon gång valt att byta varumärke på grund av dålig kundservice, ungefär hälften uppger att det hänt under den senaste 12 månadsperioden. Microsoft
SMS har blivit en mycket viktig kanal i det som är proaktiv kundservice. Genom att till exempel skicka påminnelse-SMS inför bokade tider eller upplysa om förändringar i servicen via SMS får kunden information direkt i fickan – de flesta SMS blir lästa inom ett par minuter, till skillnad från exempelvis email som inte sällan raderas innan det blir läst. Dessutom är SMS oberoende av att kunden laddar ner en app eller loggar in på t ex “mina sidor”.
Exempel – hushållsnära tjänster
Det finns över 10 000 företag i Sverige som erbjuder hushållsnära tjänster, så som exempelvis hemstädning. En stor del av företagen bedriver sin verksamhet i någon av våra storstäder, därför är konkurrensen om kunderna hård. Att upprätthålla bra kundrelationer är mycket viktigt för att få återkommande kunder. Precis som i andra branscher är kommunikation och kundservice A och O för att skapa nöjda kunder.
Exempel på proaktiv kundservice via SMS inom hemstädning
- Skicka bekräftelser på nya bokningar med instruktioner inför besöket.
- Påminnelse-SMS dagen innan. Kunden uppskattar påminnelsen samtidigt som risken minskar att tiden glöms bort. Passa på att påminna om instruktioner så som att plocka undan!
- SMS om att uppdraget är slutfört.
- Be kunden lämna recension efter avklarat uppdrag, kundrecensioner är en mycket viktig del i er onlinemarknadsföring!
- Upplys om ändrade tider inför helger eller andra avvikelser.
- Skicka erbjudanden och rabatter eller påminn om att det börjar bli dags för nytt besök.
- Skicka påminnelser om obetald faktura.
Ovan är några exempel på hur SMS kan användas för att ge en bättre kundservice. Kontakta gärna oss för en diskussion om hur det skulle kunna se ut hos er!