Riskanalysapp hjälper Air Liquide med deras strategi ”Safety First”
Air Liquide är ett multinationellt bolag och en av världens största gaskoncerner. Företaget har cirka 65 000 anställda och finns representerat i 80 länder. Oxygen, nitrogen och hydrogen är små molekyler som är grundläggande för liv, materia och energi. Dessa gaser utgör hörnstenarna i Air Liquides vetenskapliga arbete och har varit kärnan i koncernens verksamhet sedan den grundades 1902.
Som en del av Air Liquides strategi att vara ett kundcentrerat företag värnar naturligtvis Air Liquide om att ge sina kunder utbildning i produkthantering, för att säkerställa att det finns rutiner och hjälpmedel för att hanteringen ska ske på ett optimalt och framför allt säkert sätt.
21st Century Mobile levererar en riskanalysapp till Air Liquide som gör det enkelt att direkt i mobilen bocka av att grundläggande säkerhetsföreskrifter efterlevs. Med appen gör Air Liquides säljare så kallade “safety walks” tillsammans med kund, för att på ett enkelt och digitalt sätt , steg för steg, kontrollera att gasprodukterna hanteras på ett korrekt och säkert sätt. För Air Liquide är det en självklarhet att bistå och vägleda sina kunder i deras säkerhetsarbete kring gashanteringen.
Så här beskriver Marcel Magér, Market Unit Director North West Europe, och Peter Stjernberg, Försäljningsingenjör, hur riskanalysappen hjälper Air Liquide i säkerhetsarbetet:
”Safety First” är viktigt i alla led inom Air Liquide; i produktion, vid hantering, transport och leverans. Men “‘safety first” är lika viktigt hos kund. Helena Hilmansson, en av dem som varit drivande inom Air Liquides arbete med vad de kallar ”safety walk”, påpekar att det ju inte är meningen att en olycka ska inträffa hos kund på grund av bristande rutiner eller allmän okunskap. Inte heller ska en olycka inträffa på grund av att man blivit fartblind i gashanteringsarbetet. En “safety walk” tillsammans med kund är därför ett mycket bra sätt att stämma av grundläggande säkerhetskunskaper, såsom att gasflaskor ska vara fastkedjade, att det är rent och snyggt runt tank/point of use, att gasen är skyltad, att gaserna i lager förvaras korrekt, och så vidare. Att våra kunder, stora som små, uppskattar vår “safety walk”, det märker vi tydligt. Alla är vi ju dessutom intresserade av säkerhet, tillägger Helena.
Innan Air Liquide började använda 21st Riskanalysapp gjordes “safety walk” genomgången manuellt, något som var mer tidskrävande och inte särskilt praktiskt. Med Riskanalysappen har nu Air Liquides personal ett verktyg som är digitalt, enkelt att använda och som följer en gemensam mall.
Tjänst 21st Century Mobile levererar till Air Liquide
Riskanalysappen Woorcs
Woorcs är en app för bland annat riskanalyser. Appen är anpassningsbar och företaget väljer själv vad som ska ingå. Oftast används appen för att i checklisteformat bocka av det som ingår i säkerhetsföreskrifterna. Det finns också möjlighet att ta foton direkt via appen som ett komplement till riskanalysen. Allt sparas digitalt och kan enkelt skickas via mail.
Air Liquide använder idag tjänsten i sin verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Just nu genomför dessutom Air Liquide i Belgien en testperiod.
Air Liquide har med användandet av Riskanalysappen fått:
- Ett digitalt och mobilt verktyg för sina “safety walks” hos kund.
- En app som är enkel att använda, ingen utbildning krävs. Säljaren har i stort sett fått inloggningsuppgifterna till appen och sedan varit redo att genomföra en kontroll.
- Ett mer tidseffektivt verktyg, säljare lägger ner mindre tid/arbete per kontroll/besök än vid manuell rapportering.
- Appen har underlättat att få fler nordiska länder att genomföra “safety walks” regelbundet.
- Ökad kundnöjdhet inom just rutiner kring säkerhetsgenomgångar.