RCS, den nya messaging-tekniken
Sedan mobiltelefonens intåg i våra liv har SMS varit ett av de vanligaste sätten som vi människor kommunicerar på. Det gäller inte enbart i det privata utan företag har också dragit nytta av SMS- tekniken för att skicka allt från boarding pass till produkterbjudanden. Det är inte särskilt underligt att företag valt just SMS, de allra flesta SMS blir lästa inom ett par minuter (tillskillnad från t ex email där en stor del aldrig ens öppnas). Trots populariteten har inte SMS- tekniken utvecklats i linje med övriga framsteg inom mobiltelefoni. Smartphones innebär en mängd möjligheter men SMS-meddelandena har stannat vid sina 160 tecken och utan möjlighet till grafik – det är här RCS kommer in.
Vad är RCS?
RCS, eller Rich Communication Services, är ett kommunikationsprotokoll som möjliggör mer innehållsrika textmeddelanden. Istället för begränsningen till att enbart använda text som med SMS har RCS stöd för grafik, utbyte av platsinformation, gruppchattar, video, ljud, etc. Tekniken liknar den som idag används av tjänster som Whatsapp eller Messenger. Men istället för att använda sådana tredjepartsapplikationer kommer RCS finnas inbyggt i telefonens operativsystem vilket gör att du inte behöver tänka på om mottagaren har stöd för tjänsten eller inte, det räcker med att du har dennes telefonnummer för att det ska fungera. Det är ännu lite osäkert vad tjänsten kommer kallas, Telia har valt att marknadsföra RCS som SMS+, ett annat vanligt förekommande namn är Chat.
Vilka fördelar får företag och konsumenter?
RCS är en positiv nyhet för företag på flera sätt, det kommer förmodligen gynna både marknad, sälj och kundsupport. Vi kan förvänta oss ökad kundinteraktion med RCS. Avsändaren kan t.ex. infoga call-to-action knappar direkt i meddelandet, det innebär att kunden skulle kunna utföra ett köp utan att behöva klicka sig vidare in på en webbsida. Ju färre steg eller klick desto troligare att kunden slutför ett köp eller annan önskad handling.
RCS skulle också kunna minska trycket på kundtjänst och på säljavdelningen. Tänk dig att du skickar en orderbekräftelse till en kund. Använder du SMS skickar du förmodligen leverans- och orderinformation i form av text och inte mycket mer. Med RCS kan du inkludera en mängd information i ditt meddelande, varför inte en karta som visar upphämtningsställe, alternativ för att direkt be om ändringar i ordern, en kundtjänstbot som svarar på frågor, bilder eller rörligt material som marknadsför en ny produkt, osv.
Från konsumentens sida (dvs. Androidanvändare), blir det eventuellt ett slut på appkaoset. Det är inte ovanligt att en och samma person har en mängd appar installerade så som Hangouts, Whatsapp, Messenger, Skype, osv, beroende på vem man kommunicerar med. Med RCS öppnas möjligheten till att minska antal tjänster man använder. När det gäller de meddelanden personer får från företag kommer RCS förenkla hanteringen av informationen – eftersom mycket kommer att finnas på ett och samma ställe.
När blir RCS tillgängligt?
Google, som är de som ligger bakom tekniken har inlett samarbeten med mobiltillverkare och med teleoperatörer, även skandinaviska, för att göra RCS tillgängligt för så många som möjligt. Tekniken finns alltså redan och kan användas. Tyvärr gäller det endast Androidmobiler i dagsläget då Apple ännu inte valt att erbjuda detta för Iphoneanvändare. Vill du ha mer information om RCS och diskutera hur det skulle kunna användas i din verksamhet är du välkommen att kontakta 21st Century Mobile.