Så kan SMS- påminnelser vid fakturering förbättra kassaflödet
Att inte få in betalningar i tid är ett bekymmer för företag, oavsett storlek. Finansiell stabilitet är en förutsättning för tillväxt, och som en del i det ingår förmågan att kunna förutsäga kassaflödet. Enligt European Payment Report 2019 uppger 21% av företagen att om de hade fått in betalningar snabbare så skulle man kunna anställa i en snabbare takt. Sena betalningar kan alltså tänkas ha en direkt negativ påverkan i form av tillväxtbegränsningar.
Företagen kämpar med att hitta lösningar för att få in betalningar i tid. Över en tredjedel använder enligt European Payment Report 2019 förskottsbetalning som en metod, men trenden är sedan några år tillbaka nedåtgående. Istället finns en ökad press på företagen att godkänna längre betalningstider. Inbetalningarna kommer in allt senare, inom B2B ligger snittet för i år på 42 dagar i jämförelse med 34 dagar för 2018.
Så funkar betalningspåminnelser via SMS
Att via telefonsamtal jaga kunder för att få in betalningar är inte bara tidskrävande utan upplevs av många också ha en negativ inverkan på kundrelationen. Därför hoppas man på att automatiska påminnelser via post och email ska lösa problemet. Problemet med de två metoderna är att de inte fångar upp alla, ett mejl kan råka raderas, uppfattas som spam eller ignoreras, även vanlig postgång har sina uppenbara nackdelar.
Fördelar med fakturaindrivning via SMS
- Ett SMS läses oftast inom ett par minuter vilket gör att påminnelsen når fram nästintill i samma stund som den skickas.
- Du når dem som inte nåtts via andra kanaler, ofta beror uteblivna fakturor helt enkelt på fel fakturaadress eller att mejl inte nått fram.
- Många kunder uppskattar att få påminnelser som en extra service.
- Ett SMS känns personligt, risken att personen ignorerar meddelandet är inte lika stor.
- Du sparar mycket tid, att jaga kunder manuellt är oerhört tidskrävande.
Så kan du göra i praktiken
- Analysera hur dina kunders faktureringsrutiner ser ut. Betalar de flesta på förfallodagen eller innan? Genom att skicka en påminnelse om fakturan i anslutning till när dina kunder betalar kan du undvika att överhuvudtaget behöva påminna när fakturan redan är förfallen.
- Ge kunderna alternativ för att enkelt genomföra betalningen. Sms-meddelandet kan t.ex. innehålla en länk för att göra en omedelbar online-betalning, uppringningsbegäran, eller en länk till ”mina-sidor”.
- Genom integration i det system du använder kan processen automatiseras så att enbart berörda personer får SMS:et
- Håll en vänlig ton i ditt SMS och skriv inte ut för mycket detaljer.
SMS via 21st Century Mobile kan via API integreras i alla typer av system eller användas via separat webbgränssnitt. Är du intresserad av att diskutera hur det skulle kunna fungera i din verksamhet är du välkommen att höra av dig till oss: hello@21st.se