Effektiv kundhantering inom färje- och kryssningstrafik
I veckan har 21st Century Mobile talat på BOOKIT konferens i Helsingfors på ämnet effektiv kundhantering. BOOKIT är Hogia Ferry Systems boknings- och biljetteringssystem för rederier som arbetar med passagerartrafik, frakt och kryssningar.
21st Century Mobile erbjuder en plattform för meddelandetjänster som möjliggör en snabb och enkel kommunikation mellan rederier och resenärer. Via framförallt SMS kan färje/kryssningsfartyg skicka bokningsinformation samt på ett tillförlitligt sätt kommunicera ut trafikstörningar. Genom att proaktivt informera resenärer om eventuella förseningar eller inställda avgångar kan rederiet minska trycket på kundtjänst och få nöjdare kunder. Ett exempel på ett rederi som använder sig av 21st Century Mobiles SMS- tjänst är Destination Gotland. Varje år transporteras 1,76 miljoner passagerare mellan ön och fastlandet, särskilt stort tryck är det sommartid då det kan köras upp till 21 turer per dygn. Blir det då en trafikstörning, t ex orsakad av dåligt väder, kan det vara väldigt många människor som blir drabbade. Att då kunna skicka ut ett SMS och tala om att personen inte behöver åka hemifrån är en service som uppskattas av kunderna. SMS ger möjligheten att snabbt kunna nå den specifika kunden, med specifik informationen.
Det sägs att 90% av alla SMS blir lästa inom 3 minuter, vilket gör SMS till en överlägsen kommunikationskanal för företag. Eftersom SMS levereras till alla mobiltelefoner oavsett modell eller märke är både leveransnivån och läsnivån av meddelandet väldigt hög. Det är också en kanal som fungerar utmärkt över olika geografiska områden. HH Ferries som kör färjetrafik mellan Sverige och Danmark är ett exempel på ett rederi som kör trafik mellan olika länder och använder sig av 21st Century Mobiles SMS-tjänst för bokningsbekräftelsen. Även brittiska Red Funnel använder sig av 21s Century Mobiles SMS-tjänst för bokningsinformation, störningsinformation samt inför-resan-information. Rederiet kör färjetrafik mellan fastlandet och det populära turistmålet ön Isle of Wight. Red Funnel hanterar cirka 3.4 miljoner passagerare per år.
Vill du ha mer information om vår SMS-plattform är du välkommen att kontakta oss på hello@21st.se