Nå befintliga och potentiella hyresgäster på ett automatiserat sätt
Du som arbetar inom fastighetsbranschen vet att kunddialogen är oerhört viktig för hur hyresgästerna uppfattar er som fastighetsbolag. Samtidigt är en aktiv och kontinuerlig dialog med kunder för många företag en krävande del. Den som många gånger har direktkontakt med hyresgästen är fastighetsskötaren, vars uppgifter framförallt är att se till att drift och underhåll fungerar som det ska, det kan vara svårt att mellan alla praktiska uppgifter få in en fungerande kommunikation. Genom SMS kan fastighetsbolag nå hyresgäster snabbt och på ett personligt sätt utan att behöva lägga stor tid på administrering av meddelandena.
Se exempel på hur du i praktiken kan använda SMS i kunddialogen:
Så lyfter bostadsbolaget Mimer kunddialogen med hjälp av SMS!
Mimer bedriver ett aktivt arbete för att få nöjda kunder, det avspeglar sig bland annat i deras kommunikation där varje kommunikationskanal är noga utvald för att ge kunden bästa möjliga information i rätt tid och på rätt sätt. SMS är ytterst värdefullt när det kommer till att nå ut vid akuta händelser så som driftavbrott rörande vatten eller el eftersom SMS når hyresgästen direkt. Läs mer om hur de använder SMS i kunddialogen.
Tips!
Kundresan ser olika ut i olika branscher och på olika företag. Den som bäst vet vad som är viktigt för kunden är du. Men vi vet att ju mer relevant och träffsäker kommunikationen är desto bättre mottages den och chansen ökar att det har just den effekt ni eftersträvar.
Dela upp kundresan fas för fas, för att identifiera de viktigaste byggstenarna som påverkar den totala upplevelsen kunden har med ditt företag.
Nedan är exempel på aktiviteter som följer en möjlig kundresa inom fastighetsbranschen, klicka på boxen för exempel!
Bearbetning
All kommunikation som får kunden/blivande hyresgästen intresserad av ert företag sker i detta stadium.
- Kalla till visning av nya lägenheter via SMS. Att dessutom skicka ett påminnelse- SMS i nära anslutning till visningen kommer att öka närvaron.
- Skicka ett SMS med en länk till en virtuell rundtur.
- Låt möjliga kunder skriva upp sig på intresselistor för nya lägenheter.
Onboarding
Gör det smidigt för hyresgästen att flytta in i sin nya lägenhet (och förenkla hantering för er själva!). Första intrycket är viktigt!
- SMS går ut när kunden blivit tilldelad en lägenhet, med tid och plats för att skriva kontrakt.
- SMS med länk till info om fastigheten, t ex hur tvättstuga bokas, var källsortering finns.
- Skicka SMS vid första fakturan för att påminna samt erbjuda autogiro eller elektronisk faktura.
Kundvård
Kundvård är alla de aktiviteter som höjer kundnöjdheten. Rätt kommunikations- strategi höjer känslan för ert företag.
- Skicka störningsinfo via SMS, t.e.x avstängning av vatten.
- Skicka tips om källsortering eller instruktioner inför trapphusstädning och annat som rör de gemensamma utrymmena.
- Bjud in till event så som julfest i kvarteret eller meddela andra positiva nyheter.
Offboarding
Sista intrycket av ert företag är minst lika viktigt som det första. Förenkla hur hyresgäster lämnar sitt boende.
- Avisera och påminn om besiktning eller visning av lägenheten inför att hyresgästen flyttar.
- Skicka länk till sida med städtips och regler inför tömning av lägenheten.
- Avsluta kundrelationen på ett bra sätt! Skicka ett SMS med budskapet "tack för den här tiden".
Är du redo att finslipa kunddialogen med dina hyresgäster?
Det spelar ingen roll om du inte har hela kommunikationsstrategin klar. Är det något vi kan så är det att hjälpa våra kunder att forma en kunddialog som gör våra kunders kunder nöjda!