21st Century Mobile säljer av affärsområde och storsatsar på messaging
21st Century Mobile säljer av affärsområdet Möten & Events, som ett led i en större satsning på det som är företagets kärnverksamhet. År 2015 tog området Möten & Events fart med produkten Front Desk Manager, en lösning för företag som vill förenkla och digitalisera hanteringen av besökare på det egna kontoret eller vid större event.
Ulrika Pernestad, VD på 21st Century Mobile, säger att: ”Det har varit kul att se detta område växa från en idé som kommit upp innanför våra egna väggar till att vara redo att stå på egna ben. 21st Century Mobile har alltid varit ett idédrivet företag, vi tror på att ge våra anställda utrymme att vara med och forma företaget. Samtidigt måste man våga släppa bra idéer och tjänster så att de kan nå sin fulla potential och vi som företag kan lägga hela vår kraft på nya idéer inom det område vi är bäst på – nämligen säker, funktionell och mobil kommunikation.”
Front Desk Manager förvärvas av det nystartade bolaget MeetIT. Bolaget kommer drivas av Robin Skanelid och Harald Franson som idag äger företagen Noll7noll Kontorslösningar AB och FutureSales Sverige AB. Även Kristian Lundström, tidigare affärsområdesansvarig för affärsbenet Möten & Events på 21st Century Mobile, kommer vara delaktig i bolaget. Robin Skanelid säger att: ”Mjukvaran är modern, marknadsanpassad och nytänkande. Vi ser fram emot den stora satsning vi på MeetIT kommer göra för att marknadsföra och sälja alla lösningar som mjukvaran kan stå till tjänst med både i Sverige och i Europa.”
21st Century Mobile kommer under hösten fördjupa sig i flera olika projekt. Det händer väldigt mycket på området messaging nu. Det finns nya tekniker man ser fram emot att implementera och man ser en ökad efterfrågan på säkra och mobila lösningar för kommunikation ut till invånare och kunder. 21st Century Mobiles kunder har ett behov av att kunna kommunicera ut till sina kunder på ett säkert sätt och på ett sätt som passar mottagaren. De tjänster 21st Century mobile utvecklar gynnar avsändaren i den mening att lösningarna är kostnadseffektiva och tidsbesparande och samtidigt förenklar de för mottagaren genom att förmedla nyttig information på ett tillgängligt sätt.